Thursday, October 22, 2009

Impian Tak Tercapai

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assaalamualaikum,

Alhamdulillah. Dengan limpah kurnianya dapat saya menguatkan semangat saya untuk menambah 'post' dalam blog bestthriller ini setelah mendapat satu tamparan hebat daripada 'Centre For Foundation Studies International Islamic University Malaysia Nilai (CFS IIUM)'. Inilah balasan bagi seorang pelajar yang hanya belajar untuk peperiksaan.

Keputusan peperiksaan akhir telah diumumkan. Alhamdulillah, semua rakan-rakan saya yang akan pergi ke 'main campus' di Gombak berjaya dengan kelulusan dan kecemerlangannya. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan yang masih lagi di Nilai turut berjaya dengan rasminya.

"Lyana, keputusan dah keluar. Tengok lar result awak," beritahu Syakila dalam 'facebook'. Begitu juga dengan Syikin yang tidak sabar mengetahui keputusan saya di 'Yahoo Messenger'.


Apabila selesai saya semak,

"Aku tak lepas lar Syikin," jawab saya ringkas kepada Syikin.
Agak lama juga saya membiarkan rakan baik saya ini tertanya-tanya. Itu disebabkan keputusan tu tidak memuaskan dan amat memalukan saya. Sykin meneruskan dengan kata-kata nasihatnya.



Bukan bermaksud saya nak bagi tahu satu dunia yang saya gagal subjek matematik. Tapi, bila saya tulis kat laman blog saya, saya rasa saya dapat kuatkan semangat saya. Salah saya juga. Belajar sebab nak lulus dalam peperiksaan. Inilah akibatnya. Saya suka subjek akaun tapi saya tak boleh bawak matematik. Memang dari bangku sekolah lagi. Walaupun saya tak boleh bawak subjek ni, tapi saya kena belajar juga sampai saya boleh bawak sebab minat saya yang mendalam dalam perakaunan. Subjek matematik ialah subjek yang perlu saya beri perhatian.

Walaupun saya tertekan, tapi Alhamdulillah, saya semakin tenang apabila saya mengadu kepada Yang Maha Kuasa Allah swt, keluarga saya, dan rakan-rakan saya (Syikin, Nora, Izzah Dalilah, Faten, Uya, Bell, Syafiqah, Syazwan dan ramai lagi). Terima kasih banyak-banyak kepada semua yang telah memberi semangat dan nasihat yang teramat memberi kesan kepada saya. Mula-mula saya malu sangat. Saya rasa macam saya nak berhenti belajar. Tapi, saya silap. Malu saya itu adalah sia-sia sahaja.
"Bersyukurlah dengan apa yang kau peroleh selama ini. Bukan kau sorang jer. Ramai lagi. Ada yangkena repeat semua subjek lagi. Ingatlah segala apa yang kau lakukan selama kau hidup ni. Mungkin ada salah dan silap yang kau lakukan yang kau tak sedar."

"Kegagalan bukan lar menunjukkan kelemahan. Kegagalan penyeru semangat kepada kejayaan. Gagal Sekali tak bermakna gagal untuk selama-lamanya. Mungkin ada hikmah disebalik sesuatu kejadian. Kuatkan semangat. Teruskan Perjuangan."


Semua nasihat yang diberi akan saya abadikan dalam diari hidup saya.

Sekian, Terima Kasih.
p/s: Doakan kejayaan saya untuk peperiksaan semula bulan november ini.

5 comments:

Anonymous said...

salam..

masza..
tak pe..
teruskan usaha..
gagal sekali tak bermakna gagal selamanya..

untung lah kau boleh amik periksa mcm tu je..
kalau kau nak tau, aku ada tak pass calculus aritu.hehe..
aku kena repeat sbjek ni for the whole sem..
bayangkan kena blaja semula dr A to Z..
aku cam frust gak, tp semua pun ada hikmahnya..

so dont give up..
a muslim never give up..
aku doakan ko berjaya..

Lyana Mastura said...

salam..
amie.. thanks bagi semangat kat aku.. kau mmg suka buat aku berkobar-kobar dari dulu lagi..
x tau plak ko kene repeat.. susah gak ko yer.. skarang ni dh habis lum subjek 2?? thanks doakan aku.. aku pun doakan kejayaan ko gak...

Anonymous said...

haha..
aku mmg sentiasa berkobar2..
huhu..

dah, lepas dah,,
alhamdulillah..
tak sia2 aku repeat..
tu calculus 2..
skrg menunggu utk calculus 3 plak..
huhuhu..

american system mmg mcm tu..
untung la msia ikut British system..
=)

nanana said...

yana.don worry!even da resit ni even aku xtau apa rslt hg tp aku rs stiap org ada trn naeknye!syg hg!

:)

Lyana Mastura said...

salam cibow.. wei.. rindu kat ko wei. hehe.. aku x pat g gombak same2 ngan ko lar.. ko tggu aku next sem kt sane yer.. hehehe..:)