Tuesday, December 8, 2009

Kalau Dah Jodoh

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum buat semua pembaca yang budiman.

"Kalau dah jodoh tak ke mana punya"
Saya selalu dengar ayat ini kat rumah, asrama, 'shopping complex'. Jika anda dengar ayat ini, apa yang sering anda fikirkan? Pasti anda fikirkan tentang sepasang kekasih yang akan berpisah kerana sebab tertentu misalnya belajar di tempat yang jauh. Pasti rakan-rakan ataupun ibubapa menasihati mereka.
"Tak perlu nak bersedih. Kalau dah jodoh tak ke mana punya." hehehe.....
Apa yang nak saya ceritakan di sini ialah, ayat ini saya gunakan bukannlah untuk pasangan saya, tapi untuk sahabat saya yang sering bersama sejak saya masuk di 'Centre For Foundation Studies, International Islamic University Malaysia' (CFS IIUM).

Nak dijadikan cerita, semasa saya mendaftar di cfs iium, secara kebetulan saya dapat sama bilik dengan seorang rakan saya ini yang diberi nama Nor Safura bt Abdul Hamid. Mesra panggilnya dengan Uya sahaja. Janggal gak sebut nama Uya tu, tapi bila dah lama-lama biasa pulak. Masa mula-mula kenal, kita orang memang tak rapat langsung. Apa ntah lagi nak makan bersama atau keluar bersama. Kalau dia nak keluar berjalan ke, dia tak pergi kelas ke, dia nak balik ke, peduli apa semua tu. Saya dengan kawan saya, dia dengan kawan dia. Yang peliknya, bila setiap kali kelas, pasti kita orang dalam satu group yang sama.

"Baguslah ada budak bilik satu kelas. Senang sikit kalau apa-apa hal."
Tetapi, ayat ni dah tak ada dalam fikiran saya. Saya nak satu kelas dengan dia sebab saya dah rasa ukhuwwah berkawan dengan dia.

Kalau anda ada baca post saya sebelum ini, saya tidak lepas ke Gombak kan. Begitu juga dengan sahabat saya yang seorang ini. Kami sentiasa sama sahaja. Pindah bilik pun sama. Jadi sekarang ni, balik ke rumah atau datang balik ke uia pun sama-sama. Rumah kami pun dekat. Saya Seremban Jaya dia pulak Taman Pinggiran Senawang. Kalau dia atau saya nak keluar mana-mana pasti ada antara kami yang bertanya:-
"Nak pergi mana?? dah makan ke belum?? Jom keluar pergi ....... bla-bla... Jom makan yana... Hari ni kita nak makan apa ye?? Hari ni kita nak keluar gi mane ha?? "
hehehe.. Bak kata mak saya,
"kalau dah jodoh nak wat macam mana. Yang penting jangan sampai kongsi suami sudah lah"..


Mungkin ada hikmahnya disebalik semua kejadian. Mungkin ada sebabnya takdir kami sentiasa bersama. Uya tidak tahu saya post blog tentang dia sebab dia tak ada blog dan tak minat baca blog.
"Uya, kalau kau ada baca, jangan lar terasa pulak yer. hehe.. Diam-diam sudah,"

p/s : Doakan kami berjaya.

4 comments:

~zuL~ said...

hah.. mmber ko yg aku knl nih.. haha buruan azizi.. cehh

Lyana Mastura said...

wahahaha.. lambat lar zizi 2... die dah ad yang punye.. hehe

fana said...

all the best yana! i miss u very much!! ;)

Lyana Mastura said...

miss 2 u 2 faten.. tapi knape ngan awk nye blog?? nak tau citer sal awk jugak???