Saturday, December 12, 2009

Part Time Job

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum buat semua pembaca yang budiman..

Hari-hari berlalu di UIA Nilai sungguh membosankan. Hal ini kerana masa-masa yang berlalu terbuang begitu sahaja. Pasti tertanya-tanya aktiviti apakah yang akan dibuat apabila masa lapang tiba. Kalau masa lapang saya hanya 3 jam, pasti tidak saya tertanya-tanya aktiviti apakah yang akan saya lakukan. Masa lapang saya mencecah hampir 12 jam sehari apabila tiada kelas sesudah saya tolakkan masa untuk saya belajar, tidur, mandi, solat, makan dan minum. Buntu saya dibuatnya.

Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk membuat 'Part Time Job' di Nilai. Kerja yang memang saya dapat ialah kerja di kedai makan 'MakCik'. Saya telah lama kerja di 'Cafe Makcik' ni. Sejak saya amik 'short sem' (antara bulan March hingga Mei) lagi. Habis short sem, saya berhenti. Sekarang ni, saya kerja semula di sini sebagai tauke nasi lemak dan 'fast food centre'. Saya hanya kerja dari pukul 5pm sampai 7.30pm. Sekejap sahaja kerana antara cafe ke bilik saya jauh. Kena masuk bilik pukul 10pm. Lambat sikit kena 'compound'. Jadi, saya hanya bekerja dalam 3 jam sahaja di cafe tersebut. Cafe ni best sebab orang yang membeli di cafe ni terdiri daripada pelajar perempuan uia sahaja.



Selain itu, saya dapat kerja di kedai wafle kat blok B Uia. Saya baru jer dapat kerja ni pada hari Khamis hari tu. Ahamdulillah. Saya kerja kat kedai ni dari pukul 10am hingga 3pm. Kedai ni dekat sangat dengan bilik saya. InsyaAllah, saya akan bermula kerja di kedai ini selepas cuti seminggu ini. Berdebar juga saya sebab kedai ni bukan 'student' uia jer yang datang malah orang awam juga terutama 'Murni Nursing College'. Walau apapun, disebabkan nak mengisi masa lapang sambil duit pun masuk, kena lar tahan muka malu. Hihihihi..

Bak kata seorang sahabat saya,
"Kalau betul-betul nak isi masa lapang sambil duit pun masuk, perasaan malu tu pasti tak ada. InsyaAllah,"

Biar apapun orang nak kata, yang penting saya bahagia dan paling penting tak ada lar saya rasa mati kebosanan. Jam 10am hingga 3pm saya digelar sebagai akak wafle. Jam 5pm hingga 7.30 pm pula digelar sebagai akak burger. Hehehe. Apapun, sedikit sebanyak saya diberi pengalaman dalam perniagaan.



p/s:- Baru habis midsem untuk subjek Mathematics. Soalan macam biasa. Pasti susah. Tapi insyaAllah. Saya pasti mendapat markah yang lebih baik dari sem lepas.

7 comments:

smileygurl said...

waaaahhhh..
pasni leh la yana belanje mkn=)

Lyana Mastura said...

yes my dear friend... insyAllah Finas... hehehe

nanana said...

hehe.bestnye!

~zuL~ said...

uih... smileygurl nih syafinas ke spe ek? wahhh... bgus2. bljr wat air.. nti raye thun dpn aku rye uma ko.. insyaAllah. buat air sodap2 taw! capucino milk shake satu (maka pergilah lyana ke dapur utk membancuh air... dia terpinga-pinga mcm mana nk buat capucino nih) haha~

Lyana Mastura said...

Cibow :- of kos best.. tp penat lar..

Zul :- yups.. smileygurl ni syafinas lah en zul.. haha.. ko ingat ak x pandai wat ke capucino milk shake 2?? sonang jer 2.. ko dtg jer rumah aku t.. siap dgn capucino milk shake special lagi.. :)

Anonymous said...

oit2..jd la follower ak...

Lyana Mastura said...

mcm ne ak nak follow ko.. x bleh pun bukak laman blog ko.. yang ad juz laman web yg ko follow jer..