Tuesday, October 20, 2009

Cinta Monyet

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Assalamualaikum

Hampir sebulan saya meninggalkan blog ini terbiar begitu sahaja. Maklumlah, raya keempat saya dah balik uia. Ada exam. Alhamdulillah, tamatlah sudah peperiksaan akhir cfs iium sem1 09/10. Cuti pula menyusul. Tapi tak ada lar lama sangat. Jadi, saya banyak habiskan masa dengan keluarga.

Sepanjang cuti, saya telah banyak menghadiri rumah terbuka. Dalam banyak-banyak rumah terbuka, saya tidak akan lupa pengalaman saya di sebuah rumah terbuka ini. Masa tu saya keluar sebentar dari rumah tu untuk beli barang2 masakan bersama-sama adik saya. Tiba-tiba saya terdengar suara gelak ketawa sepasang kekasih. Hmm... yang saya geramnya betul-betul depan kereta kami. (waktu malam bawah pokok). Boleh buat tak tau jer kita orang ade kat situ. Dalam hati saya berfikir,
"Kenapalah diorang wat macam ni. Ntah confirm ke tidak diorang akan kahwin"




Dalam pada itu, saya teringat kisah seorang rakan saya. Mereka bercinta bagai nak rak sejak sekolah lagi. Akhirnya putus kat tengah-tengah jalan. Rupa-rupanya hanya perempuan tu sahaja yang bertepuk sebelah tangan. Kesian dia. Terseksa hati tu, tuan empunya badan tu jer lar yang tau. Lelaki tu buat macam tak ada ape-ape pun yang berlaku. Inilah dia cinta monyet. Banyak lagi kisah yang saya dengar. Kisah-kisah ini juga mengingatkan saya supaya janganlar jatuh cinta terutama time belajar ni. Hanya Allah yang tahu jodoh pertemuan kita. Biar lar takdir yang menentukan segala-galanya. Bukan nak kata saya ni baik sangat. Mase skul dulu biasa lar, cinta monyet memang ada. Kelakar pun ada. Tapi pengalaman dan cerita-cerita yang saya dengar itulah yang banyak memberi pengajaran kepada saya.

Kepada kawan-kawan semua. Marilah kita sama-sama mencapai kejayaan dan mengejar cita-cita kita. Lepastu barulah kita mencari cinta. Apa yang penting sekarang ni kuatkan dulu cinta kita kepada ILLAHI. InsyaAllah, kita akan dapat cinta yang sejati.


Inspired by Syazwan Alias

8 comments:

hasfyeirah said...

yana...
hye...quiet different this post...
ok, betul per yg awk kata 2, elak kan dari bercinta time study but my advice is...sebagai manusia biasa kita x boleh lari dari persaan sayang dan menyayangi cuba bezanya bagaimana kita kawal bila kita berada dalam situasi 2..betul x.. bukan semua yg bercinta 2 xleh berjaya dalam study tapi terpulang pada diri sendiri, rezeki dan keizinan allah...dan dikesempatan ini juga saya mengharapkan awak mendoakan kami (faezah & rahman) akan kekal sampai bila2 dan insyallah hingga alhir hayat..saya juga mendoakan awak untuk mendapat pasangan yang terbaik untuk diri awak...alhamdulillah setakat ni kami masih boleh melalui zaman kegemilangan pelajaran kami dan semoga allah merestui segala yang kami lakukan begitu juga awak. amin.

Lyana Mastura said...

salam faezah, rakan baikku yang amat ku rindui..

thanks faezah mendoakan saya. Saya juga mendoakan yang terbaik untuk awk dan pasangan awk rahman. Bukan apa faezah, saya tak salahkan awak. Kalau awak tau menjaga batas dan perhubungan saat awak masih belum berkahwin Alhamdulillah. Awak jugak telah berjaya mengekalkan kegemilangan dalam pelajaran kerana perasaan berlumba-lumba untuk berjaya bersama pasangan awak bukan?? Semua orang ada pendapat masing-masing. Saya bercerita ini juga berdasarkan pengalaman saya sendiri. Pengalaman rakan-rakan kita dulu.. Faezah ingat lagi x kisah-kisah tu???? Pada saya pasangan yang bercinta time mereka study hanya bersuka-suka. Bila dah puas(terutama laki) dengan pasangan masing-masing, gaduh sana sini. Lepas tu putus. Kan sia-sia jer tu. Saya tahu awak ngan dia x mcm 2.. hope u'll be with him 4ever.. i know u boleh jga batas perhubungan. keep in touch faezah:) good luck in ur life:)

hasfyeirah said...

thanx yana...
insyallah saya ingat pesan awak... mana mungkin saya lupa segala cerita masa sekolah dulu, 2 semua pengajaran buat kita..moga kita dapat yang terbaik untuk hidup kita. amin!

Anonymous said...

tp kan,

pd pandangan saya masza,
ini bukan berkaitan pelajaran sahaja..
sbb memang ramai org yg berjaya wpun bercinta..
pd sy, yang menjadi masalah pada hubungan sblm berkahwin ini ialah dosa..

zina hati
zina mata
zina tangan
macam2 la..wpun tak berpegang2

kasih sayang cinta memang lumrah..
cuma couple tu bukan lumrah..

bila kita dah terbiasa, kita nampak dosa kecil tu mcm biasa,
dan dosa besar tu mcm lalat je..

maaf, agak straight to da point..

Lyana Mastura said...

yups amie.. aku pun sependapat ngan ko.. ramai jer yang berjaya even ad bf skalipun.. tapi bab zina.. ramai yang x daapat nak jaga.. semua jenis zina berlaku bila bercinta ni.. its okey kalo ko straight pun.. asalkan ape yang ko cakap 2 betul. dalam al-quran juga telah tercatat tentang dosa zina ni..

هداية said...

betul 2 yana

Ahmad Irhaf said...

cinta monyet??ish baik jangan lah..sedangkan monyet pon tidak bercinta...dinamakan cinta monyet barangkali kerana bila bercinta pasti ber'gayut' setiap masa di telifon.

everybody need love.truth love.Allah is the truth.

Lyana Mastura said...

hmm.. e2 memang x dinafikan... thanks atas pendapat anda,..